Kunstverkopen is niet echt gemakkelijk

Kunst is niet het meest gemakkelijke product om te verkopen. De vraag op de markt is al jaren relatief klein, het aanbod is al gigantisch groot en het is nog steeds snel groeiende.

Daarbij komt een grote hoeveelheid aanbieders van “verkoopwebsites”, “expositiewebsites”, “online-galeries” en noem alle fancynamen maar op waaronder op internet vrijwel altijd dezelfde diensten worden aangeboden. Meestal leven deze aanbieders vrij kortstondig, omdat ook bij deze vorm van dienstverlening een enorm gedrang aan het ontstaan is.

Daar komt nog bij dat veel kunstenaars eigenlijk liever niet eens verkopen. Ze creëren een band met hun kunstwerken die zich vaak nog het beste laat vergelijken met de gevoelens van een juist bevallen moeder voor haar baby. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee maar de meeste kunstenaars willen wel dat hun werk liefdevol en met het grootst mogelijke respect wordt behandeld. Want ondanks alle negatieve gevoelens die ze hebben bij verkopen, ook hun schoorsteen moet wel roken…

En wie kan dan de verkoop beter regelen dan de kunstenaar zelf? Of een goedwillende galerie, want die zijn er natuurlijk ook. Maar dan verschuift het probleem: Hoe komt een zelf verkopende kunstenaar of een galerie aan belangstelling? Hoe krijg je mensen over de vloer? Of wat nog moeilijker is, hoe kom je aan geïnteresseerde en zelfs kopende klanten? Klanten die bij voorkeur ook nog een keertje terugkomen?

Bruikbare advertentietechnieken zijn schaars.

De gemiddelde mens ziet volgens onderzoek rond de 3000 reclame-uitingen per dag. Ga er dus maar aan staan om nog op te vallen. Velen zullen u tegen een leuk uurtarief best willen helpen. Maar de kans op een misser of het in zee gaan met een dubieuze partij is groot.

De kosten zijn hoog tot zeer hoog zonder enige garantie op succes.

Een andere aanpak

De regio “Kunst” van eFiliaaL doet dat heel anders. Deze manier om kunst aan de man te brengen maakt gebruik van de gloednieuwe eFiliaaL techniek, die voor elke branche te gebruiken is en dus ook voor kunst.

Laten we er een paar aspecten uit pakken:

Om te beginnen: U betaalt in elk geval helemaal niets zolang u niet verkocht hebt. Dat is op zich al heel bijzonder, nietwaar? Dus geen kosten vooraf, geen advertentiekosten en noem allemaal maar op.

Uw werk wordt op allerlei manieren in groot verband vertoond door een groep “promotors”. Dit zijn mensen en/of bedrijven die actief uw kunst onder de aandacht van geïnteresseerden gaan brengen.

U hebt géén dure website nodig die toch nauwelijks tot geen bezoekers trekt.

Wel kunt u tegen een gering bedrag een catalogus laten maken die dan door bovengenoemde promotors gebruikt kan worden. Deze kan zowel digitaal (eboek voor tablet of smartphone) als op papier uitgebracht worden.

In dit laatste geval zijn de kosten uiteraard fors hoger want goede kleurendruk is nu eenmaal duur. Verkoopt u zelf uw kunst of bent u professioneel handelaar (galeriehouder)? Schrijf u dan in als winkelier. Ook dan staat een grote groep promotors voor u klaar om uw handelswaren aan de man te gaan brengen.

Spreekt het werk van promotor u aan? Als extra verdienste naast uw werk als kunstenaar of als een extraatje voor uw galerie of kunsthandel? Wilt u ook best kunst van anderen verkopen voor een leuke provisie? Schrijf u dan ook in als promotor.

Wie kan tenslotte een kunstwerk beter verkopen dan een kunstenaar?

Hoe werkt het inschrijven?

U dient zich in te schrijven als "winkelier". Niet helemaal dekkend qua naam misschien, maar het onderliggende eFiliaaL systeem werkt op dit moment nu eenmaal met deze term.

Geef uw emailadres hier op en u ontvangt verdere informatie van de regiovertegenwoordiger "kunst". Meer is voorlopig niet nodig. U krijgt vanzelf verder bericht.