Secularisme

In de renaissance was veel kunst gebaseerd op religieuze en bijbelse voorstellingen, al was het maar omdat de kerk vaak als opdrachtgever fungeerde. Naast deze religieus getinte richting vinden we ook het secularisme dat de mens als zodanig meer centraal stelt.

Menselijke relaties worden weergegeven zonder verwijzing naar religie of religieuze waarden

Kenmerkend voor het secularisme is dan ook de grote toename van kunst gebaseerd op de geschiedenis en de mythologie.

Bij ontwerpen in de architectuur gingen wiskundige verhoudingen etc een rol spelen en verdween een verwijzing naar het religieus erfgoed naar de achtergrond.

Het leidde ook tot nieuwe opdrachtgevers naar de traditionele opdrachten uit de kerk. Ook dit zorgde voor nieuwe onderwerpen die niet alleen tot doel hadden om als versiering van een kerk te dienen. Een belangrijke grondlegger van het secularisme was Titiaan die een koning als opdrachtgever had. Daarnaast speelde de sterke toename van de welvaart een rol waardoor meer mensen het zich konden veroorloven om een schilderij te laten maken.

Deze niet meer te stoppen ontwikkeling van overgang van kerkelijke naar wereldlijke machten en de gevolgen daarvan kregen dan ook een vervolg in de barok.