Promotie is vaak niet populair bij kunstenaars

Kent u de amerikaanse Fastfoodketen Mcdonalds? Ik neem aan van wel. Toch komen we de reclame van deze hamburgerketen letterlijk overal tegen. Hun gouden M bij elke vestiging torent overal bovenuit, op elke gebeurtenis wordt ingespeeld of er word zelf wel een actie bedacht die over alle TV-kanalen wordt uitgestrooid.

Mcdonalds mag er van uitgaan dat het grootste deel van de bevolking ouder dan twee jaar hen kent. Een dergelijk bedrijf keert elke cent om voordat hij uitgegeven wordt. En toch doen ze deze peperdure reclames. Waarom? Omdat het gewoon werkt. Want bij promotie is het belangrijkste onderdeel de herhaling. De herhaling van de boodschap en vooral ook het herhalen van de merknaam.

Kijk eens een keertje naar de TV-reclame. En dan zien we dat mcdonalds niet de enige is. Bijna alle merken die u langs ziet komen kende u al lang. Maar ook zij weten dat ze hun boodschap tot in het oneindige moeten herhalen.



De gebruikelijke praktijk in de kunst

Kijk nu eens naar de beeldende kunst. Wat doen kunstenaars aan promotie Nu, de meeste eigenlijk helemaal niets. Één of twee keer per jaar zetten ze hun atelierroute als het verplichte nummer van de atelierroutes wordt georganiseerd. Overigens ook nog eens een verschijnsel dat over het hoogtepunt heen is, als we de berichten mogen geloven.

Soms heeft men een website. Nu, websites werken net als de Mcdonalds reclame alleen als je die constant bijwerkt en promoot. Uit 5 jaar beheren van het MainportArt webnetwerk hebben we wel geleerd dat de meeste kunstenaars zelden of nooit iets aan hun website wijzigen en de meeste zijn dan ook nauwelijks of zelfs helemaal niet te vinden op internet.

De zichtbaarheid van ateliers is meestal ver te zoeken. Die zitten ergens achteraf verscholen, vaak op een industrieterrein of in een oude school die de gemeente een tijdje ter beschikking stelt. In elk geval niet op lekker zichtbare en vindbare locatie. Logisch, dat is een kwestie van kosten.

En dan hebben we de exposities. Over de vele varianten op dit terrein vindt u al het nodige op dit weblog, bijvoorbeeld over wachtkamers, hotels, galeries

Maar, zult u zeggen, deugt er dan niets? Nee, natuurlijk niet. Er zijn vele mogelijkheden van promotie. In het schema hieronder vindt u er een aantal maar dat overzicht is verre van compleet.

Laat de penselen eens een uurtje liggen en ga eens een plan maken hoe u zichzelf kunt promoten. Hoe u zichtbaarder kunt worden. Hoe uw naam boven komt als een willekeurig iemand een willekeurig kunstwerk wil kopen.

Neem een agent

Wilt u het promotiewerk niet zelf doen? Maakt u liever kunst? Overweeg dan eens om iemand anders dat werk te laten doen. Dat kost u een paar centen of -bij een agent die werk in natura accepteert- een paar schilderijen. Maar als daar een leuke omzet tegenover staat, dan is dat die moeite toch wel meer dan waard

Kortom, ga u verdiepen in uw eigen promotie als kunstenaar. En in de promotie van uw werk.



Te duur

Bedenk eens wat een billboard als op de foto langs de snelweg kost. Dat is al snel een ton per dag! Toch zitten ze altijd vol. Omdat veel, heel veel mensen ze zien en ze volkomen onbewust toch registreren. Elke dag opnieuw. En bedrijven er dus toch graag het geld voor over hebben. Want de kracht van adverteren is herhaling. Herhaling en nog eens herhaling.