Kunst verkopen via Facebook

Kunst verkopen via Facebook

Eerder schreven we op deze website al over het verkopen van kunst via internet. De conclusie was daarbij dat het lastig is, hoewel er enkele opmerkelijke uitzonderingen schijnen te zijn.

Buitengewoon populair onder kunstenaars is het gebruik van Facebook. Logisch, het is gemakkelijk in het gebruik en je krijgt directe terugkoppeling van je "facebookvrienden". Daarnaast is het gratis. Nu ja, dat lijkt zo.

Uw "Facebookvrienden" krijgen uw portfolio wel te zien, maar iedereen die zich geen vriend mag noemen moet genoegen nemen met een viertal door Facebook geselecteerde werken. De zichtbaarheid van uw portfolio is dus marginaal in vergelijking met een normale website wat het kunst verkopen via Facebook al flink lastig maakt.

Maar er zit bij Facebook nog een addertje ter grootte van een Boa Constrictor onder het gras...En dat is iets waar veel mensen zich helemaal niet van bewust zijn: Facebook bepaalt wie uw berichten te zien krijgt, tenzij u ze even op de "timeline" van uw "vrienden" plaatst. Facebook houdt alles maar dan ook alles over u bij wat het maar te pakken kan krijgen. Daar wordt een soort van profiel mee opgebouwd dat later dient voor het bepalen welke advertenties u te zien gaat krijgen en van welke "vrienden" u post mag ontvangen. En wie van uw vrienden uw berichten gaan ontvangen. Vrij weinig, meestal.

Wie ziet mijn bericht eigenlijk?

Valt het u ook wel eens op dat een bepaalde oude vriend nooit meer iets van zich laat horen op Facebook? En dat altijd dezelfde mensen op uw bericht reageren? Dat is dus logisch. Als iemand niet erg actief is, dan verdwijnt deze voor Facebook als "niet zo interessant" volledig uit zicht. Zijn post wordt niet meer gelezen en hij wordt dus steeds oninteressanter.

Mensen waar u wat regelmatiger contact mee hebt zien uw berichten wel. En u ziet die van hen. En u reageert op elkaar waardoor Facebook van mening is dat u elkaar dus interessant vindt. Facebook zal in de praktijk volgens de geleerden op dit gebied uw vriendenkring beperken tot ongeveer de 30 meest actieve "vrienden". De rest van uw 8734 vrienden hoort niets van u. En u niet van hen.

Als u een beetje pech hebt kan het nog veel minder zijn. Facebook begint als u een bericht plaatst dit bij ongeveer 2% van uw "vrienden" te plaatsen. Reageren die er niet op, bijvoorbeeld door een "like" of door het te delen, dan is het jammer en blijft het daarbij. Alleen als er reacties komen ziet Facebook uw bericht als belangrijk en zal het doorzetten naar een procent of 20 - 30 van uw vriendenkring. En pas als die laaiend enthousiast worden gaat het verder.

Veel plaatsen dan maar?

De beste manier om dit te voorkomen is eigenlijk om de gehele dag door berichten op Facebook te plaatsen waarbij een stuk of vijf per dag echt wel het minimum is. Veel goeroes gaan er vanuit dat het delen van de berichten van anderen niet meetelt voor uw populariteit. Daarnaast dient u op zoveel mogelijk berichten van anderen te reageren zodat u "op gaat vallen" voor de Facebooksoftware die de berichten verdeelt zodat deze u als belangrijk zal gaan rangschikken. Pas dan gaan meer mensen uw berichten ontvangen. Overigens ten koste van degenen die dit allemaal niet doen maar dat is uw probleem verder niet.

Betaaldiensten?

Een andere mogelijkheid om te zorgen dat meer mensen uw berichten gaan zien is gebruik te maken van betaaldiensten. Hiervoor zijn wel aparte pagina's, zogenaamde Fanpages nodig. En dan nog is er geen enkele garantie. Er is veel materiaal over dit onderwerp te vinden. Google weet meer.

Kortom, wilt u verkopen via Facebook? Neem in elk geval een betaalde dienst. Reken bij 200 volgers (likers) op minimaal 30 euro per bericht dat u verzenden wilt. En weet dat dit dure bericht bij de ontvanger vaak na enkele uren al uit zicht verdwenen is. U kunt ook per klik op uw bericht adverteren. De kosten liggen dan op enkele dubbeltjes per klik.

Kortom, de elders behandelde bewaren tegen verkopen van kunst via internet gelden eigenlijk in nog veel grote mate bij het verkopen van Facebook omdat Facebook dus nog een aantal extra belemmeringen toevoegt..

En dat is dan nog los van het feit dat adverteren met Facebook een bijzonder dure grap kan worden.

Facebook is leuk, NAAST een normale website, maar zeker niet in plaats van. Het is handig om contact te houden met een groep mensen. En om een imago op te bouwen door veel persoonlijks te plaatsen en dergelijke. Maar verder mag u er niet te veel van verwachten.