Kunst verkopen - Marketing - product
Product
Over het product "kunst" kunnen we kort zijn. We hebben dat hier op dit weblog al meermalen aangeroerd: Wil kunst verkoopbaar zijn dan moet het begrijpelijk, betaalbaar en plaatsbaar zijn. Met plaatsbaar bedoelen we dan dat niemand een werk van twee bij drie meter in de huiskamer kan hebben. Dus de maten moeten redelijk zijn.
In deze context komen we wel de term "kofferformaat" tegen, met andere woorden een formaat dat direct in een koffer meegenomen kan worden. In de praktijk rond de 30 bij 40 cm.
En wat dus qua onderwerpen slecht verkoopt: Portretten van derden, naakten (absoluut niet uit te leggen aan je schoonmoeder) en abstracte kunst. De markt van abstract 3d werk is daarbij wat groter dan voor schilderkunst.
Wellicht kan een stukje marktonderzoek daarbij behulpzaam zijn. Loop eens een aantal gelegenheden af waar men kunst verkoopt. (galleries aan het einde van een expositie, veilingen, kunstmarkten etc.) en noteer de verkochte onderwerpen. Na verloop van tijd weet u vrij nauwkeurig wat men wel en vooral niet koopt. Daar kunt u dan rekening mee houden bij in elk geval een deel van het werk wat u maakt.