Kunst verkopen - Marketing, de traditionele aanpak

Traditionele aanpak

De technieken op het gebied van marketing zijn al oud. Heel oud. En komen allemaal op hetzelfde neer: Bevredig een behoefte van een klant of nog liever, los een probleem van die klant op. Hebben we geen product dat hier geschikt voor is dan zullen we middels een marketingcampagne de klant er van moeten overtuigen dat hij wel degelijk een probleem heeft al weet hij dat niet.

Ga een paar minuten Tv-reclames kijken en u weet wat u voor problemen blijkt te hebben. U moet afvallen, mooi worden, niet afvallen, meedoen met de buren, de grootste auto hebben, de groenste auto hebben, de meest kansrijke toekomst hebben. Hebt u iets uit dit lijstje niet? Dan wordt er wel een product aangeboden dat uw probleem wel even op gaat lossen.

Hoewel totaal ongebruikelijk is het ook voor kunstenaars en kunstverkopers van het grootste belang om deze traditionele aanpak te omarmen. Waarom, gewoon omdat het werkt. Iets waar men zich zelf niet eens van bewust is.

Het voeren van een traditionele marketingcampagne doen we eigenlijk met een aantal aspecten, die opmerkelijk genoeg alle met een letter "P" beginnen en daarom ook wel de vier "P"s worden genoemd. Of het er vier of vijf zijn is iets waar de geleerden het nog niet echt over eens zijn. We gaan achtereenvolgens kijken naar Prijs,Plaats,Product,Presentatie,Promotie en Publiek. Inderdaad, dat zijn er zes...Kunst is kennelijk toch niet zo traditioneel?