Kunst verkopen - De lastige markt
Al deze zaken maken het voor veel kunstenaars lastig om te exposeren. Zeker met de lage omzetten is de kans op een financiële kater heel groot. Veel kunstenaar praten hier wat omheen door te stellen dat het hen vooral gaat om hun werk aan een groter publiek te laten zien maar gezien het aantal bezoekers dat de doorsnee galerie trekt valt ook dat aantal mensen dat het werk gaat zien enorm tegen. Dan zijn er ook nog wel andere manieren om je werk te laten zien. Tot slot heerst er ook wel een zekere "ons kent ons" mentaliteit die het lastig maakt voor nieuwkomers.
Als met al blijft het een dure liefhebberij voor alle partijen, niet in het minste voor de klant. Die ervaart de doorsnee galerie toch al als hoogdrempelig en iets waar je niet zomaar even binnenloopt. Dat geldt zeker voor de kleinere galerie. Veel mensen hebben domweg het idee dat een kleine galerie niet voor hen bedoeld is om binnen te lopen en dat er dan ook van hen verwacht wordt dat men direct tot aankoop overgaat. Dat men welkom is om het werk gewoon te bekijken is iets wat in de moderne wereld niet zo vanzelfsprekend meer is.
Je zou mogen zeggen dat de kunst bezig is met een beweging van het klassieke maatwerk (vraaggedreven) naar een aanbodgedreven markt maar dat men poogt de verworvenheden qua prijsstelling van het maatwerk te handhaven. Het is onwaarschijnlijk dat dit gaat lukken en de handel zal gedwongen worden om weer vraaggedreven te gaan werken...
En dan komen de marketingskills van de kunstenaar en in mindere mate de galerie om de hoek kijken. Want het uitgangspunt van vrijwel elke marketingtheorie is dat je de problemen van de klant op moet lossen met je product...En het aanbieden van enorm veel kunst wat daar niet op aansluit is duidelijk niet de oplossing! Toch geven gesprekken met kunstenaars en galeriehouders niet de indruk dat men openstaat voor een alternatieve benadering of een stukje "out of the box" denken.
Toch gaan we dat proberen, met de nadruk op verkopen. De kunstenaar die zijn werk alleen maar wil laten zien aan een groter publiek mag dit hoofdstuk natuurlijk gerust overslaan.