Durf wat duurder te zijn

Als je kijkt op beurzen, kunstmarkten etc dan valt op dat bij de ene kunstenaar soms middelmatig werk goed verkoopt terwijl werk dat beter in elkaar zit bij de buurman nauwelijks verkoopt. Kennelijk spelen daar andere zaken mee dan de kunst op zich.

De eerste indruk

Van het grootste belang is uiteraard de eerste indruk die het langslopende publiek krijgt. Niet alleen moet hun aandacht worden getrokken met iets opvallends maar die aandacht moet zolang vastgehouden worden dat men de moeite neemt om uw kraam uitgebreid te bestuderen.

Duur is goed, ja toch?

Daarnaast moet men het idee krijgen dat uw werk kwalitatief goed is. En laten we eerlijk zijn, 90% van de marktbezoekers kan dat absoluut niet bepalen. Hooguit heeft men een eigen voorkeur of smaak, maar die kunt u als kunstenaar onmogelijk beïnvloeden.

De leek brengt een directe associatie aan tussen prijs en kwaliteit. Is iets peperduur, dan zal daar wel een reden voor zijn. Ofwel een kunstenaar met duur werk is gewoon goed. Anders zouden "de kenners" die hoge prijzen toch niet betalen? Dat spreekt voor velen volledig voor zich.





Durf duurder te zijn

Dus wilt u als een geslaagd kunstenaar opvallen dan dient u in elk geval enkele zeer dure werken zo opvallend mogelijk te koop aan te bieden. Deze werken trekken in de grote massa van aanbiedingen de aandacht en zetten u voor veel personen direct als "goed" en "de investering dik waard" neer. Mooi, wat willen we nog meer.

Nou, verkopen bijvoorbeeld. Want de markt voor goedkopere en herkenbare werken is op het moment van schrijven, najaar 2016, behoorlijk groot en levendig. En richt u om te verkopen op het publiek dat kunstmarkten etc. bezoekt. Zie het artikel elders op dit weblog.

En als u uw werk dan voor een redelijke prijs aanbiedt naast de genoemde dure werken, dan zal dit al snel als een "aantrekkelijk koopje" worden ervaren. Zeker als u dat punt nog eens flink benadrukt door er een "beursaanbieding", "marktaanbieding", "alleen vandaag met 40% korting" etc van te maken.

De kans dat u tot de wel-verkopende verkopers gaat behoren neemt door deze simpele stappen aanzienlijk toe. Verkoopt u via een internetpagina? Dezelfde trucs laten zich ook daar gemakkelijk gebruiken.