Barok classisime

Na de renaissance was de liefde voor de klassieke onderwerpen bij de kunstenaars en hun opdrachtgevers beslist nog niet verdwenen en de belangstelling liep dan ook door in de Barok, wat met de term Barok classisime wordt aangeduidt. De Fransman Poussin is een belangrijk kunstenaar van deze stroming.

Een belangrijke stimulans was ook hier het feit dat de schilderkunst onder bereik van particuliere opdrachtgevers ging komen niet meer tot staat en kerk beperkt bleef. Er was zeker sprake van een groeiend aantal kunstverzamelaars in deze tijden van economische groei en bloei in de zeventiende eeuw.





Deze verzamelaars hadden een grote voorkeur voor precies weergegeven, klassieke onderwerpen waarbij de kwaliteiten van de maker (en daarmee de waarde van het kunstwerk) goed in het oog sprongen. Het barok-classisme was daarmee één van de eerste statussymbolen. De werken werden qua formaat én onderwerpkeuze afgestemd op de huiskamer van de opdrachtgever. Landschappen worden dominant en de figuren die erin optreden vervullen geen hoofdrol meer. Ze zijn aanwezig. Meer niet.

Deze stroming werd vooral onder Frans invloed de leidende stroming vor kunstacademies en daarmee voor een nieuwe generatie kunstenaars, een situatie die tot na 1800 voort zou duren.